Review: ‘Solo: A Star Wars Story’ (no spoilers)

Vanmiddag was TeeKay-421 uitgenodigd op de persvisie van ‘Solo: A Star Wars Story’. Hier volgt een korte review (onze bedenkingen) zonder spoilers!

Terwijl net TeeKay-421 Magazine 84 met als hoofdthema Han Solo is afgewerkt, werden we vanmiddag nogmaals ondergedompeld in de wereld van de jonge Han en zijn (minder goede) vrienden.

Solo is de eerste ‘origin story’ van ‘Star Wars’ en de film is wel degelijk een gangster- of kaapfilm met Western-elementen. Al deze facetten zorgen ervoor dat de film niet te vergelijken valt met de andere ‘Star Wars’-films. In enkele episodes bezochten we wat locaties die bevolkt werden door personages uit de zogenaamde fringe-samenleving. Denk aan Mos Espa, de Mos Eisley Cantina, Jabba’s Palace of Maz Kanata’s Castle met de bijhorende smokkelaars, piraten, gokkers, premiejagers en misdadigers. In Solo bevind je je bijna de hele film in de leefwereld van die personages en hun manier van leven. Laat ‘Solo: The Official Guide’ dus maar snel komen!

Er gebeurt behoorlijk veel in het verhaal en er zitten wel degelijk een handvol serieuze verrassingen in de film (die laten we je zelf ontdekken). Misschien is het verhaal hier en daar een tikkeltje voorspelbaar (je weet natuurlijk ook al wat dingen uit de classics), maar laat dat de pret zeker niet bederven.

De muziek is deze maal van John Powell met uitzondering van het ‘Solo’-thema dat door Williams is gecomponeerd. Powell heeft er geen Williams-kopieershow van gemaakt en refereert sporadisch aan bekende (en minder bekende) thema’s en deuntjes uit de andere films. Bij nieuwe ‘Star Wars’-films is het trouwens altijd een beetje wennen aan de nieuwe muziek, maar de soundtrack klonk in elk geval zeer degelijk.

Solo bedient de fans zonder twijfel op hun wenken. Dat gebeurt onder andere door talloze vermeldingen van reeds bekende termen uit canon en (nu ex-) legends. Die namen of termen zullen enkel door diehard fans herkend worden, al is het niet per se nodig om te weten wie of wat er net wordt bedoeld (maar het is natuurlijk wel leuk). Als we verklappen dat de Si’Klaata Cluster en de Oseon Belt bijvoorbeeld worden vermeld, dan weet je wat je zoal allemaal kan verwachten. In elk geval hebben we al een idee voor een ronde op de quizmeeting van 2019: ‘Gehoord in Solo‘.

De cast bestaat uit goede en ervaren acteurs, zoals Woody Harrelson, Thandie Newton, Paul Bettany en Emilia Clarke. Donald Glover zet een zeer geloofwaardige Lando neer en we willen absoluut Alden Ehrenreich niet vergeten. Ehrenreich kreeg veel oneerlijke kritiek te verwerken, al vanaf het moment dat hij was gecast. Alden is gewoon Han in de film en na het bekijken van de film denk je niet meer aan de jonge Harrison Ford als Han. Ook een pluim voor Joonas Suotamo die vermoedelijk een fysiek enorm zware taak had om Chewbacca te vertolken. De ex-basketbalspeler deed dit voortreffelijk, want Solo is niet alleen de film van Han, maar ook die van van zijn beste vriend.

De film rangschikken bij de andere ‘Star Wars’-films doen we niet, want het genre is helemaal anders. Solo vergelijken met een andere ‘Star Wars’-film gaat gewoonweg niet. Solo is een zeer amusante rit in een achtbaan met enkele van je favoriete personages (althans in ons geval) aan je zijde. Wij kijken enorm uit naar volgende week om de film nogmaals te zien. “Here’s where the fun begins.”

Tim Veekhoven
Voorzitter TeeKay-421 vzw