Tijdens onze spellenmeeting op zaterdag 2 juli in Leuven bestaat er de mogelijkheid om aan een sessie van het ‘Star Wars’-RPG deel te nemen. Om jullie al even kennis te laten maken met een RPG , vroegen we een woordje uitleg aan Jonas Veekhoven, die de rol van Game Master zal vertolken tijdens de spellenmeeting.
In de loop der jaren hadden twee firma’s de rechten op het RPG van ‘Star Wars’. Eind jaren ’80 tot eind jaren ’90 was het West End Games, dat regels uitwerkte op basis van de 6d (dobbelsteen met 6 zijden). Daarna kreeg Wizards of the Coast de rechten in handen, dat regels uitwerkte op basis van de 20d (dobbelsteen met 20 zijden). Nadat Wizards de licentie niet verlengde, zijn er geen producten meer verschenen van een SW-RPG sinds mei 2010.
TeeKay: Kan je kort beschrijven wat een RPG eigenlijk is?
Jonas Veekhoven: RPG staat voor Role Playing Game. In de breedste zin is dat elke spelvorm waarin we ons in een bepaald karakter/rol inleven. In de engere context is dat het spelen van een personage, vaak een avonturier van soorts, samen met vrienden, waarbij er één iemand het verhaal voorziet. Personages krijgen vaak gestalte op tafel d.m.v. de regels en de statistieken, en hun persoonlijkheid ligt volledig in handen van de speler.
TeeKay Wat zijn de eigenschappen van een goed RPG spel?
JV: De regels moeten klaar en duidelijk geschreven zijn. Er moet voldoende vrijheid zijn dat de spelers kunnen zijn wie ze willen, met de regels om deze keuzes te ondersteunen. Bijvoorbeeld: Het is lastig om een Jedi te spelen als er geen regels voorzien zijn i.v.m. The Force. Verder moeten de regels ook eenvoudig genoeg zijn, zonder in oppervlakkigheid te vervallen.
TeeKay: Wat heb je allemaal nodig om een RPG te spelen?
JV: In principe 3-4 personen, papier, potlood en dobbelstenen. Enkele boeken met de regels. De basisregels van D&D 3.5 zijn gratis beschikbaar (www.d20srd.org). Minder concreet, maar zeer belangrijk, zijn spelers met voldoende fantasie. Regels voorzien hooguit een raamwerk. Ze vullen niets in.
TeeKay: Wat is de taak van de Game Master (GM)?
JV: Hij of zij moet de groep een aantrekkelijk verhaal bieden, en dat doorspekken met voldoende uitdagingen. De GM staat ook in voor faire beslissingen, en mag nooit uit het oog verliezen dat hij VOOR de spelers werkt, niet TEGEN hen. Zijn enige doel mag zijn: iedereen een aangename tijd bezorgen. Dan wint hij. Dat houdt soms ook in om een lastige speler terecht te wijzen.
TeeKay: Aan welke voorwaarden moet een speler van het RPG voldoen?
JV: Veel fantasie, en enige bereidwilligheid de regels te leren. Een groepsmentaliteit is altijd heilzaam op lange termijn.
TeeKay: Wat is er specifiek aan een SW-RPG?
JV: De verschillende periodes waarin het zich kan afspelen, en de typische sfeer die sterk doet denken aan klassieke fantasy, maar dan in een SF universum. Verder heeft SW Saga d20 vlotte, aangename en logische regels.
TeeKay: Hoe moeilijk zijn de regels van het RPG om aan te leren?
JV: Ongeveer zo moeilijk als Kolonisten van Catan. Het vereist enige uitleg en moeite, maar het is geen hogere fysica. Het basisprincipe is 20-zijdige dobbelsteen rollen + bonus en vergelijken met het doelgetal. Mensen die D&D 3.0/3.5 gespeeld hebben, zijn er snel mee weg: SW is gestroomlijnder, logischer en sneller.
Meer dus op de spellenmeeting op zaterdag 2 juli !